Dyk dybt i praksis
Science

På science har eleverne flere matematik og fysik/kemi timer end andre boglige linjer.

Ca. 50 elever på linjen hvert år.

OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.OPLEV LINJEN.
SEASEASEASEASEASEASEASEASEASEA

Linjen forklaret kort og godt

Science adskiller sig fra de andre obligatoriske boglige linjer ved, at det naturfaglige vægtes i et større omfang. Dette kommer til udtryk gennem vores undervisningsmetoder og antallet af timer. På science vil du opleve, at undervisningen er mere praksisfaglig, da du vil komme til at udarbejde produkter der passer til de temaer og emner, der undervises i – dette gøres oftest i grupper.

På science vil vi gerne koble praktiske færdigheder ovenpå vores teoretiske viden. Vi vil gerne skabe en kobling til den virkelige verden udenfor. Dette sker ved, at du flere gange i løbet af skoleåret kan forvente ud-af-klasselokalet undervisning

INFO.INFO.INFO.INFO.

​Science anser tværfaglighed som et gennemgående undervisningsprincip

Mere information om linjen

På Science vil du opleve at have de obligatoriske fag (dansk, matematik og engelsk) som andre 10. klasser, men vil modtage flere timer i matematik samt fysik/kemi, som er obligatorisk på Science. Ligeledes kan tysk tilvælges.

Vi forsøger at udfordre dig ud fra dit respektive niveauer. Du vil blive klædt på til det videre uddannelsesforløb, og skal derfor være klar på at store dele af undervisningen foregår i samspil med andre – du kommer til at indgå i forskellige former for gruppearbejde og gruppekonstellationer. Vi forventer derfor, at du er åben for samarbejde, men samtidig også kan fordybe dig på egen hånd.

Science anser tværfaglighed som et gennemgående undervisningsprincip, og flere fordybelsesområder vil blive behandlet på tværs af alle fag i afdelingen. Fordybelsesområder kan eksempelvis være temaer som:

• Husprojekt – med fokus på arkitektur, skalamodel, økonomi, salg og formidling
  • Krop, kost og identitet – med fokus på statistik, motion og dataindsamling
  • Om at sætte problemer under debat – med fokus på historiske- og nutidige samfundstendenser og naturvidenskabelige strømninger

Klassen har selvfølgelig også dansk, engelsk og mulighed for tysk.​

​Fra skoleåret 23/24 er vi i dansk og matematik tilmeldt et pilotprojekt hvor undervisningen og sommerens prøver er mere casebaseret. Her bliver der lagt op til, at eleverne skal til prøve i noget de selv har produceret og prøves i dette. I dansk kunne dette f.eks. være en egenproduceret podcast, reklamefilm eller hjemmeside, mens det i matematik kunne være en model af et hus i et bestemt størrelsesforhold, facadetegninger osv.

Den boglige linjetur har til formål at ryste eleverne godt sammen. Derfor er vi på tur i nærområdet og gerne i naturen, hvor fokus er på teambuilding. Her kommer du som elev udi pressede situationer og får set flere sider af dine klassekammerater. Her lærer I at bakke op om, støtte hinanden og acceptere hinandens forskelligheder – dette er et vigtigt redskab at kunne tage med ind i undervisningen som i langt de fleste tilfælde foregår i grupper. Ligeledes er det med til at starte et godt og stærkt fællesskab på sciencelinjen.

Har du brug for
mere info om linjen?

Elever og lærerne
fortæller om linjen

Hør fra vores fantastiske elever og lærere, hvordan det er at gå på linjen.

Mads

Sciencelinjen

“Jeg kan godt lide science fordi meget af vores undervisning kan bruges i virkeligheden og emnerne er meget aktuelle”

Leif

Lærer på science

“Gennem praksisfaglig og projektorienteret undervisning lærer du ikke bare om fysik, kemi og matematik, du bruger dem til at skabe, eksperimentere og opdage. Vi dyrker ikke blot din viden, vi styrker din evne til at tænke kreativt og løse virkelige problemer.”

Andreas

Sciencelinjen

“Jeg valgte science fordi det er nogle fede fag og jeg har altid godt kunne lide fysik, kemi og matematik. Og så bliver der lavet en masse fede projekter på linjen”

Emilie

Sciencelinjen

“Jeg var udfordret i fysik, kemi og matematik og ville gerne udvikle mig i disse fag.”

Pernille

Lærer på science

“Vi kombinerer teori og praksis, så du ikke blot forstår principperne bag naturlovene, men også hvordan de kan forme vores verden. Gennem hands-on projekter lærer du ikke kun at beregne og forklare, men også at anvende og eksperimentere.”

Silje

Sciencelinjen

“Jeg valgte det fordi mine karakter i de andre fag var gode og ville gerne hæve de karakterer som ikke var så høje”

Teamet bag linjen

Et godt team for linjen er alfa og omega. Vores team bag linjen glæder sig til at byde dig velkommen.

Leif Svante Eriksen

Lærer & skolevejleder